Projekt pn.: Rozwój infrastruktury pieszo-rowerowej w powiecie oleskim
Nr umowy o dofinansowanie: FEOP.04.02-IZ.00-0002/24
Działanie: 04.02 - Mobilność mieszkańców
Lider projektu: Powiat Oleski
Partnerzy projektu:
POWIATOWO-GMINNY ZWIĄZEK SAMORZĄDY ZIEMI OLESKIEJ
Gmina Dobrodzień
Gmina Gorzów Śląski
Gmina Praszka
Gmina Rudniki
Gmina Zębowice
Projekt przewiduje rozbudowę i modernizację sieci dróg rowerowych oraz ciągów pieszo-rowerowych na terenie powiatu oleskiego oraz sąsiadujących gmin. Projekt obejmuje również elementy infrastruktury towarzyszącej, takie jak miejsca obsługi rowerzystów (MOR) oraz modernizację oświetlenia, przejścia dla pieszych co ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników dróg. Inwestycja ta jest kluczowa dla poprawy mobilności mieszkańców oraz wspiera realizację lokalnych strategii rozwoju zrównoważonego transportu.
Realizacja poszczególnych zadań:
Lider projektu – Powiat Oleski
Budowa drogi dla pieszych i rowerów wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 901 na odcinku Kocury – Bzionków. Całkowita długość wyniesie około 911 mb. Lokalizacja - bezpośrednio przy jezdni głównej DW 901.
Budowa drogi rowerowej Leśna – Osiecko Całkowita długość wyniesie około 2 137 mb. W ramach projektu FEO 3.1 przebieg drogi rowerowej będzie kontynuowany przez gminę Olesno (projekt komplementarny).
Budowa drogi dla pieszych i rowerów wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 901 w m. Pludry o długości około 431 m.
Partner 1 - POWIATOWO-GMINNY ZWIĄZEK SAMORZĄDY ZIEMI OLESKIEJ
Budowa ścieżki rowerowej z Kadłuba Wolnego w kierunku Osiecka. Długość drogi rowerowej około 2800 m.
Budowa ścieżki rowerowej na terenie m. Gorzów Śląski o długości 1217m. Inwestycja jest kontynuacją zadania Budowa drogi rowerowej po trasie byłej linii kolejowej Praszka – Olesno zrealizowanej w ramach działania 3.1.1. RPO WO 2014-2020.
Partner nr 2 - Gmina Dobrodzień
Budowa drogi dla rowerów – ul. Piastowska w Dobrodzieniu o długości około 985 m. Wybudowana droga dla rowerów połączy miasto Dobrodzień z drogą dla rowerów przy obwodnicy Dobrodzienia
Partner nr 3 - Gmina Gorzów Śląski
Przebudowa drogi gminnej ul. Chopina w m. Gorzów Śląski w zakresie budowy drogi dla pieszych i rowerów w systemie zaprojektuj i wybuduj na długości 1,240 km.
Budowa miejsca obsługi rowerzystów – MOR oraz rozbudowa oświetlenia drogi dla pieszych i rowerów od ul. Oleskiej do ul. Młyńskiej w m. Gorzów Śląski.
Partner nr 4 - Gmina Praszka
Rozbudowa odcinka drogi krajowej nr 42 w Strojcu w zakresie budowy ciągu pieszo-rowerowego o długości długość 1120 m.
Budowa drogi rowerowej po trasie kolejki wąskotorowej na odcinku od Aleksandrowa do granicy z gminą Mokrsko o długości około 0,536 km
Przebudowa drogi gminnej będącej starodrożem drogi krajowej nr 45 – ul. Wieluńskiej w Kowalach polegająca na budowie ciągu pieszo-rowerowego
Partner nr 5 - Gmina Rudniki
Budowa ścieżki pieszo rowerowej odcinek Faustianka-Porąbki w ramach rozbudowy drogi krajowej nr 42. Długość planowanego odcinka do wybudowania - 1,704 km
Partner nr 6 - Gmina Zębowice
Budowa drogi rowerowej Leśna – Osiecko Odcinek od km 4+772 do 5+515. Długość drogi rowerowej około 743 m.
Wykonanie miejsca postojowego dla samochodu osobowego dla osób niepełnosprawnych.
Elementem uzupełniającym w projekcie będzie organizacja wielowymiarowej kampanii informacyjno-edukacyjnej w zakresie podnoszenia świadomości ekologicznej.
W ramach zadania zostanie zorganizowane wydarzenie informacyjno-promocyjne "Rowerem do szkoły i do pracy" dla około 2000 uczestników i uczestniczek. Akcja ma na celu zamianę środka transportu - samochodu na rower celem dotarcia do pracy i do szkoły, korzystając z wykonanych w ramach projektu ścieżek rowerowych.
GRUPY DOCELOWE PROJEKTU
Bezpośrednie grupy docelowe projektu to przede wszystkim mieszkańcy powiatu oleskiego, którzy będą codziennie korzystać z nowo wybudowanej i zmodernizowanej infrastruktury rowerowej oraz pieszo-rowerowej. Do tej grupy należą osoby, które regularnie przemieszczają się pieszo lub na rowerze, zarówno w celach rekreacyjnych, jaki zawodowych. Kolejną bezpośrednią grupą docelową są lokalni pracownicy i uczniowie, którzy dzięki poprawie infrastruktury zyskają bezpieczniejsze i bardziej efektywne trasy do pracy, szkoły czy na uczelnię. Warto również uwzględnić turystów, którzy stanowią istotną część bezpośrednich użytkowników infrastruktury, szczególnie w kontekście rozwijającej się turystyki rowerowej.
Cel projektu:
Celem projektu jest promowanie zrównoważonego transportu, zwiększenie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów oraz poprawa dostępności komunikacyjnej w regionie. Projekt ma również na celu zmniejszenie emisji CO2 poprzez zachęcanie mieszkańców do korzystania
z rowerów i pieszych form transportu zamiast samochodów.
Efekty, rezultaty projektu:
W wyniku realizacji projektu powstanie około 14,626 km dróg dla pieszych i rowerów oraz miejsce dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Szacowana emisja gazów cieplarnianych zmniejszy się z wartości bazowa: 5,6986 t CO2/rok na wartość docelową: 0 t CO2/rok
Całkowity koszt projektu: 22 483 055,91 PLN
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich – FEO 2021-2027: 8 380 146,45 PLN
Lider projektu zapewnia funkcjonowanie biura projektu, w tym pomieszczenia, sprzęt informatyczny, media. Biuro projektu znajduje się w budynku dostępnym dla osób niepełnosprawnych (winda, oznakowanie pionowe i poziome, pokój cichej obsługi, rozwiązania dla osób słabosłyszących. Biuro projektu będzie prowadzone na terenie województwa opolskiego - w Oleśnie, przy ul. Pieloka 21, II piętro, pokój 206 (siedziba Starostwa Powiatowego w Oleśnie). Pełna informacja na temat Deklaracji dostępności znajduje się w poniższym linku:
Kontakt z biurem projektu pod nr telefonu 34 3750624 oraz pod adresem mailowym od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 14:00.