1. OD CZEGO BĘDZIE ZALEŻAŁA WYSOKOŚĆ OPŁATY W NOWYM SYSTEMIE GOSPODAROWANIA ODPADAMI?
Od 1 lipca 2013 r. w nowym systemie gospodarowania odpadami komunalnymi firma wybrana w drodze przetargu przez Gminę Olesno odbiera od mieszkańców odpady komunalne, a w zamian mieszkańcy uiszczają do Gminy tzw. opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Wysokość opłaty jest uzależniona od ilości osób zamieszkujących daną nieruchomość.
Opłatę za wywóz odpadów komunalnych trzeba będzie wpłacać miesięcznie na indywidualny numer rachunku bankowego lub w Kasie Urzędu.
2. PO CO SKŁADAMY DEKLARACJE?
Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie ponoszona w takiej wysokości, jak wynika to ze złożonej deklaracji. Inaczej mówiąc, mieszkańcy sami zadeklarują, ile MIESIĘCZNIE zapłacą Gminie za swoje odpady.
Uwaga! Gmina może zweryfikować, czy mieszkańcy rzetelnie wypełnili deklarację.
3. CO TO JEST DEKLARACJA?
Po pierwsze, dla nieruchomości zamieszkałych (czyli zwykłych gospodarstw domowych) deklaracja to, najprościej mówiąc, informacja, ile osób zamieszkuje na posesji i jaka z tego tytułu będzie wynikać miesięczna opłata.
Po drugie, każda deklaracja to także oświadczenie, że będziemy segregować odpady.
Uwaga! W deklaracji dla nieruchomości zamieszkałych mnożymy ilość osób przez stawkę opłaty na mieszkańca
Stawki obowiązujące w 2025 roku:
Informujemy, że zgodnie z uchwałą nr XII/62/24 Rady Miejskiej w Oleśnie z dnia 26.11.2024 r. w sprawie metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz stawki opłaty od 1 marca 2025 r. nastąpi podwyżka stawek za wywóz odpadów komunalnych:
- 32 zł od osoby - stawka podstawowa
- 26 zł od osoby - stawka w przypadku kompostowania odpadów komunalnych we własnym zakresie (przydomowy kompostownik)
- 100 zł od osoby - stawka podwyższona (w przypadku niewywiązywania się z obowiązku segregowania odpadów)
W deklaracji podając liczbę osób zamieszkałych nie uwzględniamy osób przebywających okresowo w gospodarstwie domowym np. studentów studiujących dziennie, osób przebywających w ośrodkach opieki społecznej itd.
Uwaga! Nie ma znaczenia, czy osoba zamieszkująca posesję to dziecko czy osoba starsza. Aby policzyć opłatę za odpady bierzemy pod uwagę osoby ZAMIESZKUJĄCE posesję (a nie ZAMELDOWANE).
Prawidłowe wypełnienie i terminowe złożenie tego dokumentu jest obowiązkowe!!!
4. GDZIE MOŻNA ZNALEŹĆ DRUKI DEKLARACJI?
Deklaracje dostępne są w Urzędzie Miejskim w Oleśnie w pokoju nr 211a (II piętro) oraz na stronie internetowej Gminy www.olesno.pl
5. JAKI JEST TERMIN NA ZŁOŻENIE DEKLARACJI I ILE RAZY JE SKŁADAMY?
Deklaracje składa się generalnie tylko raz, ale opłatę ponosi się CO MIESIĄC. Kolejną deklarację złożymy, jeśli doszło do zmiany liczby osób pozostających w gospodarstwie domowym, bądź innych danych np. adresu do korespondencji.
Uwaga! W przypadku zmiany danych nową deklarację składa się w terminie do 10 dnia miesiąca, następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana (również w terminie 10 dni od daty zamieszkania pierwszego mieszkańca). W przypadku śmierci mieszkańca czas na zgłoszenie wynosi 6 miesięcy od dnia tego zdarzenia.
6. GDZIE ZŁOŻYĆ DEKLARACJĘ?
Deklaracje składa się do Urzędu Miejskiego w Oleśnie:
- osobiście
- listownie
- za pomocą adresu do e - doręczeń
7. KIEDY PŁACIMY ZA ODPADY?
Miesięczne opłaty winny być uiszczane do 15 dnia każdego miesiąca.
Uwaga! Opłatę ponosi się co miesiąc, a deklarację składa się zasadniczo tylko raz (patrz jednak wyżej).
Pliki do pobrania:
druk deklaracji.pdf (939,92KB)
druk deklaracji.docx (31,24KB)